.

Mentális dekontamináció

Még nagyon sokáig fogok értetlenkedve állni kérdésed előtt, miszerint: „- Mi közöd neked Amerikához?” Mármint nekem. 
Neil Younggal kapcsolatban merült fel benned ugye. Később leesett nekem valami, hogy hoppá, nagy kedvenceid, Pink Floyd, Rolling Stones és még ki tudja kicsodák, nem amerikaiak. Próbálom megérteni, mi lehet „közösebb” nekünk, az angolokkal, egyesült királyságiakkal, mint az amerikaiakkal. Attól elvonatkoztatni, hogy a zene határtalan, és nem a helyi megnyilvánulásai teszik azzá ami. Miért kedvesebb neked az angol, mint az amerikai? Felmerül a gyanú, hogy földrajzi szelekció esete forog fenn. Ami nekem a legfeltűnőbb, a kirekesztés. Fennforgás van, kérem. Kérdezzük meg Bartókot, ha jelent nekünk valamit ez a név, hogy miért kezdte el az amerikai indián zenét is gyűjteni, tán meghibbant öreg napjaira? Nem hinném, szerintem inkább csak felfedezte a zene határtalanságának egy újabb dimenzióját és azt, hogy zene csak egy van. 
A napjainkban elterjedt zene-féle fogyasztási cikkekről szerintem osztaná véleményemet az öreg.

Hogy visszakanyarodjak az eredeti felvetéshez, miért baj az, hogy Amerikáig merészkedett érdeklődésem? Felejtsük el egy kis időre, hogy az az Amerika, amire Te gondolsz, mióta van ebben a formában… Érdeklődésem középpontjába csak ezen keresztül juthatott például, Jim Pepper,
Buffy Sainte
-Marie, Keith Secola - hogy csak néhányat említsek akik zenéje, a „fehér” Amerika előtti időkbe nyúlik vissza. 
Nem említettük meg, hogy  „Amerika” egy kontinens, aminek van északi és déli része is (gondolok az Amerikai Egyesült Államokon kívüli területekre).

Érintőlegesen Les Claypool zenéjét is említettem, kifejteni nem volt „érkezésem”, hogy mekkora hatással volt rám és tud most is megfogni. 
Na, nekem ez a végképp nem depressziós zene. Érdekes, különféle módon hat különféle, igen, különféle!, lelki alkatokra ugyanaz a zene! 
Cohen nekem inkább depis, de elviselhetetlenül!

Persze, az amerikanizálódást sem szabad teljesen letagadni, de az messzire vezetne (film, irodalom, iparosítás), és nem csak negatív töltetű… Tehát, megmaradva a hasznos jövedékeknél (mert ki tagadná, hogy jó is van benne?), leszögezném, hogy Neil Young kanadai származású, de ez nem számít, nekem teljesen mindegy, honnan származik az ember hová. Csak a ripacs-divat-zúzósokat hagynám meg a többieknek, gondolok itt a Rolling Stones jellegű sikertörténetekre, amik szívesen kimaradhattak volna az észlelésemből. Komolyan mondom, a kurvájuknak mondott Marianne Faithfull zenéjének eredetiségéből leharaphatnának egy jókora darabot. Vagy a most épp a Szőkénél a Tiloson szóló Ada Milea is kábé ezerszer autentikusabb, mint említett zúzóék, akiknek, hogy ne legyek igazságtalan, talán akad egy-két TŰRHETŐ produkciójuk, de az esélye annak, hogy épp az jut el fülembe, akkora, mit egy repülőgép becsapódása a reggeli tányéromba. Az önként vállalt önsanyargatásról most ne szóljunk, aminek keretén belül azt az egy-két imponáló nótát kikeresném magamnak…

Eleget fortyogtam a pozőrök ellen, én lennék a legboldogabb, ha nem kéne.

Ebben a kérdésben nagyon magányos vagyok - nyílván sznob – mondhatnád – talán igazad is lenne.

A zene - ha nem gyógyít - nem jó.

Folyamatosan mély sebeket ütnek rajtunk az erőszakos zajok - néha zenének álcázva - ne higgyünk nekik!

Csak jó zenét hallgassunk és gyógyítsuk be lehető leggyorsabban a rossz zene ütötte sebeinket!

Ily módon fokozatosan gyarapodva szert teszünk egy csalhatatlan érzékre, minek köszönhetően egyre nagyobb biztonsággal ismerjük fel

a nekünk igazán és egyedül jó zenét

*
Fudaraku László 2013.03.04.