.
Wohlstand
(embertelen jólét)
.
Nem
tulajdonítható a
véletlennek, hogy a jelenleg jólétnek nevezhető állapotban lévő
országok múltjában
van egy-két közös pont: gyarmatosításban jeleskedtek,
rabló-hadjáratokkal
szereztek vagyonokat, rabszolgatartás és rabszolga kereskedés
könnyítette meg a
haszonszerzést, vagy kényszermunkásokkal építtették fel országukat.
Ipari,
gazdasági felvirágzások mögött nem egyszer áll úgyszintén
kizsákmányolás, ma
már senki nem akar a kulisszák mögé pislogni, a jólét jelenléte
teljesen elegendő,
de ha a megőrzése veszélybe kerül, akkor beindul a tömeghisztéria.
Könyörtelenül
kiszorítja az „ingyenélőket”, „munkakerülőket”, de még a betegeket,
öregeket is
akár az alapellátásból is a jólét-hívő jólét-féltő társadalom, ha
megszokott
jólétét akár a legkisebb engedménnyel járó ”nélkülözés” fenyegeti. A megszokott állapot fenntartásának ára ez a
kiszorítás.
A jólét csak akkor ér valamit, ha hozzánk képest vannak rosszabb anyagi
állapotban élő emberek, ebből definiálja magát a jólét, mint iránytűre
néz a
szegénységre…
A jólét haszonélvezői ezt persze tagadják, sajátos szemellenzővel látja el őket a ki nem mondott felismerés, miszerint az általuk élvezett jólét csak a más szegénységével együtt lehetséges. Az elfojtás tökéletesítésére különféle elméleteket dolgoznak ki, de ez majdnem szükségtelen: mintha az íratlan szerződés alappontja lenne, hogy a jólét haszonélvezője semmilyen összefüggést nem keres és nem lát a szegénységgel, íratlan szentírásként elfogadja ezt az alapszabályt. Mert ellenkező esetben a felismerés megkeseríti az élvezetet. Megkérdőjelezi a jólét jó létét. Felvetődik, hogy ilyen áron nem kell. Nos, ha csak cinkosként vesz részt az ember ennek a „jólétnek” a fenntartásában, könnyen meglehet, hogy rádöbben: egyfajta profitariánus egyház fenntartásában segédkezett - akkor is, ha azt hitte, hogy egy mindenkire kiterjedő jólét fenntartásán munkálkodott (szófogadó adófizetőként, szorgalmas fogyasztóként, gondtalanul költekező fogyasztóként, aki a rendszer által kreált, valójában fölösleges igényeit is kielégíti). Egy pillantás a lepel alá és láthatóvá válik, hogy a gépezet a profitmaximalizálásra van kapcsolva, a jólét csak mellékhatása ennek a piramisjátéknak, ugyanakkor az működteti, mint a kapzsiság mellékterméke. Egyfajta perpetuum mobile, ami, míg két ember lesz a földön, fenn fog állni. Immár évezredek generációin át tartó fejlődéstörténeti folyamat eredményeként genetikailag kapzsi állattá vált az ember. Ami azt jelenti, hogy némi génhiba és a szerencsés véletlen összejátszása szükségeltetik ebből a mókuskerékből való kiszálláshoz… no meg néhány évezred az evolúció rendje szerint.
Addig is, marad a mézesmadzag-jólét, mint a mindenki számára kívánatos állapot, aminek az eléréséhez és megtartásához vezető úton illik azt a fent említett szemellenzőt feltenni, gürizni, hátradőlni és élvezni:
Hisz
ez az, ami nekem jár!
.
.
Fudaraku László 2013.06.05.